понедељак, 24. септембар 2012.

Recelj - tradicionalna poslastica od bundeve

U pirotskom kraju recelj je »vrsta pekmeza od tikve kuvane u slatkom vinu«, a tikva pečenka od koje se pravi recelj naziva se receljća.
Šira i pekmez - Zašto zajedno?
Pa zato što se pod pekmezom prvobitno podrazumevala ukuvana šira, odnosno grožđani sok (mošt).
I ne samo pekmez, od šire su se spravljale i druge pomalo zaboravljene starinske poslastice i napici.
Recelj je mogla spremati ona domaćica koja ima dosta grožđa.
Pravili su ga svi oni koji imaju vinograd.
Nakon berbe grožđa slatko vino treba otočiti od komine i uzeti količinu prema potrebi, najmanje 25 litara šire.
uzeti bundevu, oguliti je i iseći na tanke kriške i spustiti u širu da se u njoj kuva dok sok ne bude gustine meda. Zatim skinuti recelj sa štednjaka, sipati u tegle, povezati i ostaviti za zimu..
Recelj ima izgled redjeg, tamnog meda, koristi se kod anemije za poboljšanje krvne slike, ali i kao preventiva; uzima se po jedna kašičica ujutru, našte srca.


Sastojci:
bela bundeva - pečenka
šira (sok zrelog grožđa u kome još nije nastupilo vrenje)

Priprema:
Sveže slatko vino se kuva dva sata. 
Posle toga mu se doda toliko iseckane bele bundeve da ogreznu u vinu. Kuva se na tihoj vatri još jedan sat uz stalno mešanje. Kad je gotov, pekmez se vreo sipa u čiste i zagrejane tegle. Povežu se celofanom i kad se ohlade odlože u ostavu.







8 коментара:

  1. Meni je ovo bas zanimljivo i super, ali kod mene nece biti bundeve i mosta u isto vreme. :(

    ОдговориИзбриши
  2. Jako interesantno ! Prvi put se susrećem sa ovim nazivom i ovim receptom , i baš mi se sviđa !

    ОдговориИзбриши
  3. moram priznati da ni meni nije poznat ovaj recept, doduše nisam obožavatelj tikve, ali u ovoj kombinaciji sa sokom grožđa vjerujem da bi mi odgovaralo, zanimljiv recept

    ОдговориИзбриши
  4. Poslastica mog detinjstva, upravo praviiiim recelj koji je moja majka zvala "ricelj"...

    ОдговориИзбриши
  5. Andjelka, drago mi je da Vam se dopada....veliki pozdrav!!!!!

    ОдговориИзбриши
  6. Ја се сећам рецеља у коцкицама величине ратлука, лепо исецкане рецкавим ножем. Јело се као слатко, а не као пекмез - није се мазало на хлеб...
    Да ли неко зна тај рецепт?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман25. јул 2015. 10:48

      Ja se secam takvog recelja kao slatko i osim tikve stavljaju se i orasi i grozdje i je veoma ukusno,ali recept ne znam

      Избриши
  7. Kockice se vide, samo sam ga ja malo više ukuvala pa deluje kao džem, inače ga jedem kao slatko...poydrav!!!

    ОдговориИзбриши